Madeleinerebeckaolsson

Alla inlägg den 15 december 2012

Av Madeleine - 15 december 2012 14:32

Bakade lussebullar idag! Har inte smakat än men ser smarrigt värre ut!



Receptet jag använde! Glutenfritt såklart

http://annicake.blogspot.se/2011/11/glutenfria-saffranssnurror.html


Till ca 25 st:
75 gr smör
2 dl mjölk
1 dl kesella
1 pkt saffran
50 gr jäst
2 tsk fiberhusk
2 ägg
3/4 dl ljus eller vit sirap
ca 10 dl glutenfri mjölmix (Lailas blå)


Det går ju såklart använda samma mängd vanligt mjöl om man önskar och då behöver man inte fiberhusken

Smält smöret
Tillsätt mjölk, kesella och saffran, Låt bli fingervarmt, 37*
Smula jästen i degbunken
Häll över smörblandningen. Tillsätt fiberhusken och låt svälla i ca 10 min.
Tillsätt ägg, sirap och det mesta av mjölet
Arbeta i maskin till degen blir smidig
Låt jäsa övertäckt 30-40 min


Fyllning
100 gr rumsvarmt smör
50 gr riven mandelmassa
2 tsk vaniljsocker
Blanda ihop allt


Knåda degen på bakbord, tillsätt bara så pass mycket mjöl att degen blir mer lätthanterlig.
Kavla ut till platta och bred på fyllningen.
Rulla ihop och skär till bullar, lägg i formar med snittytan upp.
Låt jäsa ca 30 min
Pensla med uppvispat ägg och strö över pärlsocker
Grädda i 250*, mitt i ugnen i 8-10 min



Ovido - Quiz & Flashcards